Zakres władzy rodzicielskiej został sformułowany w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym. Wskazany akt prawny określa m. in. następujące zasady:
- Dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską aż do uzyskania pełnoletności, czyli do ukończenia 18. roku życia (art. 92 KRO w związku z art. 10 § 1 Kodeksu cywilnego); pełnoletność nabywana jest przed osiągnięciem tego wieku w przypadku zawarcia małżeństwa (art. 10 § 2 KC)
- Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, którzy są obowiązani, a zarazem uprawnieni do jej sprawowania, decydując wspólnie o istotnych sprawach dla dziecka; dopiero w braku ich porozumienia, rozstrzygnięcie podejmuje sąd opiekuńczy (art. 93 § 1 i art. 97 KRO)
- Podstawą władzy rodzicielskiej jest obowiązek, a zarazem prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do jego wychowania; wykonywanie władzy rodzicielskiej powinno odbywać się w taki sposób, jak wymaga tego dobro dziecka i interes społeczny, z poszanowaniem jego godności i praw; małoletni winien zachować posłuszeństwo oraz wysłuchać opinii i zaleceń rodziców formułowanych dla jego dobra w sprawach, w których nie może składać samodzielnych oświadczeń woli (art. 95 § 1-3 KRO)
- Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim, będąc przy tym obowiązani troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój małoletniego, a także przygotowywać go do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień (art. 96 § 1 KRO)
- Rodzice nie posiadający pełnej zdolności do czynności prawnych uczestniczą w sprawowaniu bieżącej pieczy nad osobą dziecka oraz w jego wychowaniu, o ile sąd opiekuńczy nie postanowi inaczej, ze względu na dobro dziecka (art. 96 § 2 KRO)
- Zakazane jest stosowanie kar cielesnych przez osoby wykonujące władzę rodzicielską b(art. 96 [1] KRO)
- Rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską; jeżeli małoletni pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każdy z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy tego małoletniego (art. 98 § 1 KRO)
- Rodzice mają obowiązek sprawować z należytą starannością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską, z wyjątkiem jego zarobku oraz przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku; dokonanie przez rodziców czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu, uzależnione jest od zezwolenia sądu opiekuńczego (art. 101 KRO)
Jak wynika z powyższych reguł, prawidłowość sprawowania władzy rodzicielskiej podlega ocenie sądu opiekuńczego, czyli – co do zasady - wydziału rodzinnego we właściwym miejscowo sądzie rejonowym. Każdorazowo, w przypadku powzięcia informacji o zagrożeniu dobra dziecka, sędzia wydaje stosowne rozstrzygnięcia, ograniczając wykonywanie władzy rodzicielskiej poprzez wydanie tzw. zarządzeń opiekuńczych, wskazanych w art. 109 KRO, bądź też zawieszając ją z powodu przemijającej przeszkody (art. 110 § 1 KRO).
Najdalej idącym skutkiem zaniedbań obowiązków wychowawczych, ciążących na rodzicach, jest orzeczenie przez sąd pozbawienia władzy rodzicielskiej. W myśl art. 111 § 1 i 1a KRO, takie rozwiązanie jest możliwe, jeżeli:
- istnieje trwała przeszkoda w wykonywaniu władzy rodzicielskiej (np. choroba, uniemożliwiająca pełnienie obowiązków rodzicielskich, skazanie na wieloletnią karę pozbawienia wolności lub wyjazd na stałe za granicę)
- dochodzi do nadużywania władzy rodzicielskiej, czyli zachowań polegających na stosowaniu wobec dziecka przemocy fizycznej lub psychicznej lub na nakłanianiu do zachowań niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami (np. nadużywanie alkoholu, narkomania, przestępczość, prostytucja)
- występują rażące zaniedbania obowiązków wobec dziecka, czyli rodzice nie wykazują dostatecznego zainteresowania jego losem (np. niezapewnianie mu jedzenia, ubrania i innych niezbędnych potrzeb, w skrajnych przypadkach porzucenie)
- pomimo udzielonej pomocy, nie ustały przesłanki umieszczenia małoletniego w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo w instytucjonalnej pieczy zastępczej albo powierzenia tymczasowo pełnienia funkcji rodziny zastępczej, a w szczególności, gdy rodzice trwale nie interesują się dzieckiem
Pozbawienie władzy rodzicielskiej wywołuje daleko idące skutki. Rodzic, który utracił omawiane uprawnienie, nie może współdecydować o istotnych sprawach dziecka, w szczególności dotyczących jego osoby i majątku oraz korzystać z innych, wskazanych na wstępie uprawnień. Jednakże tenże rodzic nadal jest uprawniony do kontaktów z małoletnim, o ile sąd nie ograniczy bądź też nie zakaże jego osobistych kontaktów z dzieckiem.
Podobnie jak ograniczenie i zawieszenie władzy rodzicielskiej, jej pozbawienie może być orzeczone w stosunku do jednego lub obu rodziców. Taka alternatywa została wyrażona w art.
111 § 1 KRO. Konsekwencją drugiego rozwiązania, czyli całkowitej utraty przez rodziców posiadanego prawa, istnieje konieczność ustanowienia dla małoletniego opieki, na zasadach określonych w Tytule III Dziale I KRO.
Należy podkreślić, iż pozbawienie władzy rodzicielskiej nie jest stanem nieodwracalnym. Stosownie do art. 111 § 2 KRO, w razie ustania przyczyny, będącej podstawą wskazanego rozstrzygnięcia, sąd opiekuńczy może tą władzę przywrócić. Jak się wydaje, wiele zależy w tej materii od postawy rodzica, wobec którego postanowienie zostało wydane.
Ponadto zasadne jest zauważyć, że pozbawienie władzy rodzicielskiej może być orzeczone również w wyroku orzekającym rozwód, separację albo unieważnienie małżeństwa, o czym stanowi art. 112 KRO.
Postępowanie w sprawie pozbawienia władzy rodzicielskiej ma charakter nieprocesowy, zatem jest odformalizowane w porównaniu do „zwykłego” postępowania cywilnego. Inicjuje je nie pozew, lecz – zgodnie z art. 507 KPC - wniosek osoby zainteresowanej w sprawie. Ponadto postępowanie może być wszczynane także z urzędu.
Art. 572 KPC określa, iż każdy, komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, ma obowiązek zawiadomić o nim sąd opiekuńczy. Takie zawiadomienie nie wywołuje skutków takich, jak wniosek, gdyż po jego otrzymaniu, to sąd wszczyna postępowanie z urzędu, o ile uzna to za stosowne. W pierwszej kolejności do poinformowania sądu o konkretnych okolicznościach, mogących być podstawą wszczęcia postępowania, zobowiązane są urzędy stanu cywilnego, sądy, prokuratorzy, notariusze, komornicy, organy samorządu i administracji rządowej, organy Policji, placówki oświatowe, opiekunowie społeczni oraz organizacje i zakłady zajmujące się opieką nad dziećmi lub osobami psychicznie chorymi.
Natomiast w myśl art. 579 KPC, postanowienia w sprawach o pozbawienie władzy rodzicielskiej, jak również zmiany rozstrzygnięć w tym przedmiocie, zawartych w wyroku orzekającym rozwód, separację, unieważnienie małżeństwa, mogą być wydane tylko po przeprowadzeniu rozprawy. Skuteczność i wykonalność tychże postanowień następuje po ich uprawomocnieniu się.
Opłata za wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej wynosi 40 zł, co wynika z treści art. 23 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 594 ze zm.). Ponadto, zgodnie z art. 37 pkt 2 ww. ustawy, złożenie wniosku o zmianę wyroku orzekającego rozwód lub separację w części dotyczącej władzy rodzicielskiej, czyli także pozbawienia wskazanego uprawnienia, podlega opłacie w wysokości 100 zł.
Stan prawny na dzień 11.02.2013 r.