Czy dodatek honorowy po 100 latach życia może być obciążony za pobyt w ośrodku ZOL. Nadmieniam, że ZOL pobiera 70% z emerytury mojej mamy. Na moje pytanie o podstawę prawną ZUS i Szpital, który pobiera opłatę za pobyt mamy w ZOL nie był w stanie mi odpowiedzieć.
Hanna
___________________________________________________________________
Szanowna Pani,
Postawą prawną pobierania opłaty za ZOL jest art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w związku z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Art. 18 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wskazuje, że świadczeniobiorca przebywający w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, pielęgnacyjno-opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej, który udziela świadczeń całodobowych, ponosi koszty wyżywienia i zakwaterowania. Miesięczną opłatę ustala się w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury, z tym że opłata nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu świadczeniobiorcy w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.
Z powyższego przepisu wynika, że dochód osoby przebywającej w ZOL-u ustala się zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
1) miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu;
2) składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach;
3) kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
W ust. 4 art. 8 ustawy o pomocy społecznej, określono zamknięty katalog przychodów, których nie uwzględnia się w dochodzie.
Zgodnie z tym przepisem, do dochodu nie wlicza się:
Hanna
___________________________________________________________________
Szanowna Pani,
Postawą prawną pobierania opłaty za ZOL jest art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w związku z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Art. 18 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wskazuje, że świadczeniobiorca przebywający w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, pielęgnacyjno-opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej, który udziela świadczeń całodobowych, ponosi koszty wyżywienia i zakwaterowania. Miesięczną opłatę ustala się w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury, z tym że opłata nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu świadczeniobiorcy w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.
Z powyższego przepisu wynika, że dochód osoby przebywającej w ZOL-u ustala się zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
1) miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu;
2) składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach;
3) kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
W ust. 4 art. 8 ustawy o pomocy społecznej, określono zamknięty katalog przychodów, których nie uwzględnia się w dochodzie.
Zgodnie z tym przepisem, do dochodu nie wlicza się:
- jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego,
- zasiłku celowego,
- pomocy materialnej mającej charakter motywacyjny albo socjalny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty,
- wartości świadczenia w naturze,
- świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych,
- świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych,
- pomocy pieniężnej, o której mowa w ustawie o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji i okresu powojennego,
- pomocy pieniężnej, o której mowa w ustawie o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych,
- pomocy pieniężnej, o której mowa w ustawie o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich,
- pomocy pieniężnej, o której w ustawie o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych,
- pomocy pieniężnej, o której mowa ustawie o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych,
- dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego,
- świadczenia wychowawczego,
- dodatku wychowawczego,
- świadczenia pieniężnego, o którym w ustawie o Karcie Polaka,
- świadczenia pieniężnego przyznawanego na podstawie ustawy o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski,
- nagrody specjalnej Prezesa Rady Ministrów,
- pomocy finansowej przyznawanej repatriantom,
- środków finansowych przyznawanych w ramach działań podejmowanych przez organy publiczne, mających na celu poprawę jakości powietrza lub ochronę środowiska naturalnego,
- zwrotu kosztów przewozu niepełnosprawnych dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego,
- rodzinnego kapitału opiekuńczego,
- dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna,
- kwoty dodatku energetycznego, wypłacanego na podstawie ustawy Prawo energetyczne,
- kwoty dodatku osłonowego,
- kwoty dodatku węglowego,
- kwoty dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła,
- kwoty dodatku elektrycznego wypłacanego na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej,
- kwoty bonu energetycznego.
Jak wynika z powyższego, świadczenia honorowe dla osób, które ukończyły 100 rok życia wypłacane przez ZUS, KRUS, MSW oraz MON nie są wymienione w ust. 4 art. 8 ustawy o pomocy społecznej.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że świadczenia honorowe doliczane są do dochodu osoby przebywającej w ZOL.
Wysokość opłaty jaką ponosić powinna Pana mama za pobyt w ZOL-u to 70% z sumy emerytury, zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia honorowego.
Aktualnie, świadczenia honorowe dla osób, które ukończyły 100 lat życia, są przyznawane przez Prezesa ZUS jako świadczenie w drodze wyjątku na mocy decyzji podjętej przez Prezesa Rady Ministrów w 1972 r. Świadczenie to nie jest uregulowane ustawowo.
Od 1 stycznia 2025 r. świadczenie honorowe będzie wypłacane zgodnie z ustawą z dnia 18 października 2024 r. o świadczeniu honorowym z tytułu ukończenia 100 lat życia.
Ustawa ta nie zmienia nic w zakresie doliczania świadczenia honorowego do dochodu ustalanego zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej. Świadczenie honorowe nadal będzie doliczane do dochodu przy ustalaniu opłaty za ZOL, jak również za DPS.
Stan prawny na dzień 15.11.2024 r.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że świadczenia honorowe doliczane są do dochodu osoby przebywającej w ZOL.
Wysokość opłaty jaką ponosić powinna Pana mama za pobyt w ZOL-u to 70% z sumy emerytury, zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia honorowego.
Aktualnie, świadczenia honorowe dla osób, które ukończyły 100 lat życia, są przyznawane przez Prezesa ZUS jako świadczenie w drodze wyjątku na mocy decyzji podjętej przez Prezesa Rady Ministrów w 1972 r. Świadczenie to nie jest uregulowane ustawowo.
Od 1 stycznia 2025 r. świadczenie honorowe będzie wypłacane zgodnie z ustawą z dnia 18 października 2024 r. o świadczeniu honorowym z tytułu ukończenia 100 lat życia.
Ustawa ta nie zmienia nic w zakresie doliczania świadczenia honorowego do dochodu ustalanego zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej. Świadczenie honorowe nadal będzie doliczane do dochodu przy ustalaniu opłaty za ZOL, jak również za DPS.
Stan prawny na dzień 15.11.2024 r.