Artykuły

Zbycie nieruchomości a odpłatność za DPS. Obowiązek partycypacji dzieci w opłacie za DPS

Złożyłam w październiku wniosek o umieszczenie mamy w DPS za jej zgodą. Jestem rozdarta między dwoma domami i miejscowościami. Mieszkam obecnie z mamą chorą na Alzheimera z objawami depresyjnymi, bo nie może być sama. W swoim domu jestem gościem. Na wywiadzie środowiskowym powiedziałam, że rodzice (tata zmarł na początku tego roku) w poprzednim roku otrzymali pieniądze od miasta z tytułu likwidacji ogródka działkowego – 60.000 zł.  

Ponieważ nie miałam żadnych dokumentów na tą wpłatę, pani kazała mi napisać, że dostarczę wyciąg bankowy, kiedy ta wpłata miała miejsce. Zgodziłam się na piśmie, ale później dowiedziałam się, że ponoć nie mają prawa ode mnie żądać rachunku bankowego. Czy tak? Potem były pytania o oszczędności i tu wykazałam, że mamie pozostało 5.000 zł – z pieniędzy po sprzedaży działki. Nie wspomniałam, że tata chorował na raka i zdawał sobie z tego sprawę, dlatego większą część kwoty rozdał czterem wnukom w prezencie na gwiazdkę (40.000 zł). Pozostała kwota rozeszła się na opiekę, lekarzy i walkę o jak najdłuższe życie. Nie wiem czy dobrze zrobiłam, że to wykazałam, bo ponoć oszczędności to nie dochód, a o takowym traktuje ustawa. Czy to prawda ? 

Czy MOPR ma prawo wnikać w oszczędności osoby, która ubiega się o pobyt w DPS?

Nie było postępowania spadkowego po śmierci taty, dlatego nawet jeśli są oszczędności to nie należą one w całości do mamy… 

Doszukałam się w ustawie o pomocy społecznej, że w przypadku uzyskania w ciągu 12 miesięcy dochodu to kwotę tego dochodu rozlicza się w równych częściach na 12 kolejnych miesięcy poczynając od miesiąca, w którym dochód został wypłacony. Proszę mi wyjaśnić tę kwestię. 

Dochód z działki miał miejsce 7 grudnia 2012 r. a ja złożyłam wniosek 22 października 2013 r. Nie mam jeszcze żadnej decyzji i nie wiem kiedy mama będzie miała  miejsce w DPS. Gdyby to nastąpiło w listopadzie lub grudniu to co z odpłatnością? Czy będzie płacić przez 12 miesięcy pełnopłatnie? 

W grudniu 2013 mija rok od wpływu środków ze zbycia działki, czy to znaczy, że  będzie pobierane  tylko 70 % emerytury? 

Na wywiadzie środowiskowym przedstawiłam zaświadczenia z zakładów pracy mojego i  męża. W sumie netto 6000 zł, wiem że obecnie kryterium dochodowe w rodzinie na osobę to 456 zł. Mam dwóch synów w szkole średniej czyli wyliczona kwota to 5.472 zł. Rozumiem, że przekroczyłam o około 500 zł. Zadeklarowałam się, że dopłacę do pobytu mamy 200 zł, czy mogę być zmuszona dopłacić 500 zł, czy to jest moja dobra wola? 

Wspomnę jeszcze, że mam brata, który jest bardzo dobrze usytuowany i jego zarobki to bardzo duża kwota. Brat powiedział mi, że zadeklaruje się 400 zł. Wspomniał, że nie przedstawi swoich zarobków tylko napisze oświadczenie ile zarabia, czy tak może? Co wtedy z odpłatnością? 

Mama ma 2000 zł emerytury czyli 1400 zł będzie miała zabrane + moje 200 zł. Opłata w DPS to 3300 zł. Chciałabym wiedzieć czy brat będzie musiał dopłacić brakującą kwotę czyli 1700 zł, czy wystarczy mniej, a resztę dopłaci gmina? 

Czy jeśli chodzi o te dopłaty, jeżeli się przekracza to jest przymus ile trzeba dopłacić czy wystarczy, aby się w ogóle coś zdeklarować? Czy ma jakieś znaczenie fakt, że mama prowadzi sama gospodarstwo po śmierci taty? Co będzie  decydowało o przyjęciu mamy? 

 

Karolina

 

 


 

 

Szanowna Pani,

 

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż na gruncie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. 2013 r. poz. 182) pod pojęciem dochodu należy rozumieć wszystkie przychody bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania pomniejszone o:

  1. miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych
  2. składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach
  3. kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób

 

Ustawa enumeratywnie wskazuje przychody, które nie są uznawane za dochód. Katalog tych wyłączeń zawarty jest w art. 8 ust. 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem do dochodu nie wlicza się:

  1. jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego
  2. zasiłku celowego
  3. pomocy materialnej mającej charakter socjalny albo motywacyjny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty
  4. wartości świadczenia w naturze
  5. świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych
  6. dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego

 

Powyższy katalog ma charakter zamknięty, co oznacza, że niewymienione w nim przychody podlegają wliczeniu do dochodu branego pod uwagę przy ustalaniu wysokości świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

 

Mając na względzie powyższe należy wskazać, iż środki uzyskane przez Pani rodziców z tytułu likwidacji ogródka działkowego są dochodem w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej.

 

Jako, że w sprawie chodzi o dochód uzyskany przed przyznaniem świadczenia to zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 11 ustawy wskazujący, iż w przypadku uzyskania w ciągu 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku lub w okresie pobierania świadczenia z pomocy społecznej dochodu jednorazowego przekraczającego pięciokrotnie kwoty:  

  1. kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, w przypadku osoby samotnie gospodarującej, 
  2. kryterium dochodowego rodziny, w przypadku osoby w rodzinie 

- kwotę tego dochodu rozlicza się w równych częściach na 12 kolejnych miesięcy, poczynając od miesiąca, w którym dochód został wypłacony. 

 

W przypadku Pani mamy uzyskała ona w grudniu 2012 r. dochód w wysokości 30.000 zł (należy wziąć pod uwagę, że był to dochód na majątek wspólny małżeński razem ze zmarłym tatą), a więc dochód przekraczający pięciokrotność kryterium dochodowego. Tak więc ten dochód jest dochodem rozliczanym w sposób określony w art. 8 ust. 11 ustawy.

 

Pani mama nie uzyskała jeszcze świadczenia z pomocy społecznej – nie została ona umieszczona w domu pomocy społecznej i nie wydano decyzji o odpłatności za DPS.

To czy dochód uzyskany w grudniu 2012 r. będzie doliczany do dochodu mamy, od którego zależy wysokość odpłatności za DPS zależy od tego kiedy mama zostanie umieszczona w DPS.

Jeżeli mama zostałaby umieszczona w DPS w listopadzie 2013 r. to pieniądze z likwidacji ogródka działkowego będą uwzględnione jako dochód w wysokości 2500 zł  (30.000 / 12) w tym miesiącu. 

W kolejnych miesiącach (od grudnia 2013 r.) kwota uzyskana z likwidacji działki nie będzie już uwzględniana jako dochód Pani mamy (zgodnie z art. 8 ust. 11 może być on uwzględniany w okresie od grudnia 2012 r. do listopada 2013 r.). 

 

Na marginesie zaznaczę, iż fakt że osoba nie dysponuje uzyskanym jednorazowym dochodem nie ma wpływu na to, że ten dochód jest rozliczany się w równych częściach przez kolejnych 12 miesięcy.

 

Pani tata, a mąż mamy zmarł w kwietniu 2013 r. Tu pojawia się pytanie czy nabycie spadku jest dochodem w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. Moim zdaniem dochodem może być np. uzyskanie spłaty w ramach działu spadku czy np. uzyskanie środków ze zbycia przedmiotów majątkowych pochodzących ze spadku.

Dochodem bowiem w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej jest pozyskaniem środków finansowych. Dziedziczenie polega natomiast na nabyciu udziału w masie spadkowej stanowiącej całość i składającej się ze wszystkich przedmiotów należących do zmarłego w chwili śmierci.

 

Posiadane oszczędności, ruchomości, nieruchomości nie są dochodem. Nie mają one wpływu na ustalenie wysokości odpłatności za DPS – wpływ na wysokość tej odpłatności ma wyłącznie dochód uzyskany w czasie udzielania świadczenia lub w ciągu 12 miesięcy przed przyznaniem świadczenia. 

Posiadane składniki majątku mogą mieć jednak wpływ na to czy ośrodek pomocy społecznej w ogóle przyzna pomoc w formie umieszczenia w domu pomocy społecznej. Znaczny majątek posiadany przez osobę może być podstawą wydania decyzji odmownej dla osoby ubiegającej się o umieszczenie w DPS. Podstawą odmowy przyznania świadczenia może być art. 12 ustawy, stosownie do którego, w przypadku stwierdzonych przez pracownika socjalnego dysproporcji między udokumentowaną wysokością dochodu a sytuacją majątkową osoby lub rodziny, wskazującą, że osoba ta lub rodzina jest w stanie przezwyciężyć trudną sytuację życiową, wykorzystując własne zasoby majątkowe, w szczególności w przypadku posiadania znacznych zasobów finansowych, wartościowych przedmiotów majątkowych lub nieruchomości, można odmówić przyznania świadczenia.

Nie sądzę jednak, że posiadanie oszczędności w granicach 5000 zł może być uznane za okoliczność przemawiającą za wydaniem decyzji odmownej. 

 

Jeżeli chodzi o podstawę przyznania świadczenia w postaci umieszczenia w DPS to regulacje zawarte w ustawie wskazują, że obowiązek organów skierowania danej osoby do domu opieki społecznej określonego typu powstaje wówczas, gdy po stronie takiej osoby zaistnieją wszystkie przesłanki warunkujące powstanie prawa do umieszczenia w domu pomocy społecznej. Tymi przesłankami są to, że osoba wymaga całodobowej opieki (z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności), nie może samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, a potrzeba opieki nie może być zapewniona w formie usług opiekuńczych.

 

Jeżeli chodzi o Pani zobowiązanie za pobyt mamy w DPS to należy wskazać, że przepisy wskazują, iż w Pani przypadku kwota dochodu pozostająca po wniesieniu przez Panią opłaty nie może być niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.  W Pani przypadku jest to właśnie kwota 1368 zł na osobę czyli 5472 zł. 

Maksymalna kwota odpłatności za pobyt Pani mamy w DPS, przy dochodzie rodziny 6000 zł, to kwota 528 zł. Jest to kwota maksymalna a więc może być uiszczana kwota niższa, oczywiście jeżeli ośrodek pomocy społecznej na to się zgodzi.

 

Przepisy ustawy o pomocy społecznej są tak skonstruowane, że kwota odpłatności ustalana jest na podstawie umowy zawartej między zobowiązanym a kierownikiem ośrodka pomocy społecznej.  W ramach tej umowy ośrodek pomocy społecznej może zgodzić się na kwotę 200 zł zaproponowaną przez Panią. Oczywiście może także nie zgodzić się z taką kwotą odpłatności i zaproponować inną wyższą, nawet maksymalną kwotę.

To, że kwota może być uiszczana w niższej kwocie niż w kwocie różnicy wynika z  ustawowej możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia osoby wnoszącej opłatę na jej wniosek z tej odpłatności, w przypadku gdy występują uzasadnione okoliczności (w szczególności długotrwała choroba, niepełnosprawność, bezrobocie, śmierć członka rodziny, straty materialne powstałe w wyniku klęski żywiołowej lub innych zdarzeń losowych, bądź gdy małżonkowie, zstępni, bądź wstępni utrzymują się z jednego wynagrodzenia).

 

Tu wskażę, iż kwestia tego czy osoba zobowiązana musi ponosić całą różnicę między dochodem rodziny a 300% kryterium dochodowego na osobę czy kwota ta może być niższa jest różnie interpretowana. 

W komentarzu W. Maciejko i P. Zaborniaka (Ustawa o pomocy społecznej, Komentarz, Warszawa 2008) stwierdzono, że zawarcie umowy przewidzianej w art. 103 ust. 2 ma na celu umożliwienie małżonkowi, zstępnym i wstępnym zadeklarowanie opłacania wyższego odsetka opłaty, aniżeli wynika to z przepisów o minimalnych obciążeniach wynikających z art. 61 ust. 2 pkt 2 lit. a i b (z takim poglądem zgodził się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 września 2010 r., sygn. akt I OSK 204/2010).

 

Jeżeli nie uzgodnicie Państwo warunków i odmówi Pani podpisania to organ pomocy społecznej wyda decyzję administracyjną na podstawie art. 104 ust. 3 w związku z art. 61 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, w której określi wysokość wniesionej zastępczo przez gminę opłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej i wskaże także osobę zobowiązaną do zwrotu należności.

 

Pani brat jest również zobowiązany do ponoszenia odpłatności za pobyt mamy w DPS. Również w jego przypadku wysokość tej odpłatności powinna być ustalona w umowie zawartej z ośrodkiem pomocy społecznej. 

Jeżeli kwota ustalona w umowach zawartych między ośrodkiem pomocy społecznej a dziećmi wraz z kwotą odpłatności ponoszonej przez mamę nie będzie wyczerpywała opłaty za DPS to różnicę poniesie gmina. W przypadku kiedy gmina ponosi odpłatność razem z zobowiązanymi, których wysokość odpłatności została ustalona w umowie to gmina nie ma uprawnienia do żądania zwrotu poniesionych kosztów przez osoby bliskie.

 

Oczywiście każdy ze zobowiązanych może ponosić odpłatność w różnej wysokości. Nie jest tak, że jeżeli osoba umieszczona w DPS ma kilkoro dzieci to dzieci te ponoszą odpowiedzialność w równym stopniu. Wysokość opłaty za DPS uzależniona jest od sytuacji zobowiązanego.

 

Stroną postępowania o umieszczenie w DPS jest Pani mama (a nie Pani). Do domu pomocy społecznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. z 2012 r. poz. 964)

kieruje się na podstawie: 

  1. pisemnego wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu, zwanej dalej „osobą ubiegającą się”, złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu w dniu jej kierowania; za zgodą osoby ubiegającej się lub jej przedstawiciela ustawowego wniosek może zgłosić inna osoba fizyczna lub prawna, a także powiatowe centrum pomocy rodzinie lub ośrodek pomocy społecznej
  2. rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się w dniu jej kierowania, zawierającego w szczególności pisemne stwierdzenie braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę i gminę. 

 

Do wniosku dołącza się: 

  1. decyzję o przyznaniu osobie ubiegającej się zasiłku stałego oraz jej pisemną zgodę na ponoszenie opłaty za pobyt w domu
  2. decyzję organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość emerytury lub renty oraz pisemną zgodę na ponoszenie opłaty i na jej potrącanie przez właściwy organ emerytalno-rentowy ze świadczenia emerytalnego lub rentowego, zgodnie z odrębnymi przepisami
  3. oświadczenia o wysokości dochodu osoby ubiegającej się, małżonka, zstępnych przed wstępnymi zobowiązanych do ponoszenia opłaty, oświadczenie o wysokości dochodu osoby małoletniej, w przypadku gdy opłatę będzie ponosić przedstawiciel ustawowy
  4. zaświadczenie, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2012 r. poz. 400)
  5. pisemną zgodę osoby ubiegającej się lub przedstawiciela ustawowego na potrącanie z zasiłku stałego opłaty za pobyt w domu - w przypadku wyrażenia takiej zgody
  6. pisemną zgodę ośrodka pomocy społecznej na potrącanie z zasiłku stałego osoby ubiegającej się opłaty za pobyt w domu - w przypadku skierowania do domu ponadgmninnego

 

Jak wynika z powyższego przepisy prawa zasadniczo nie wymagają dołączania do wniosku czy uzyskania w toku postępowania dokumentów takich jak wyciągi z konta czy też zaświadczeń o zarobkach.

 

Jednak ośrodek pomocy społecznej może żądać określonych dokumentów w celu ustalenia sytuacji osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia. 

Jak wskazuje art. 107ust. 5b sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby lub rodziny ustala się na podstawie następujących dokumentów: 

  1. dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość
  2. skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia dziecka (do wglądu)
  3. dokumentów określających status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej
  4. decyzji właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażenia w stanie spoczynku, renty strukturalnej oraz renty socjalnej
  5. orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenia lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenia komisji lekarskiej
  6. orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
  7. zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierającego informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe
  8. zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informacje o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe
  9. zaświadczenia albo oświadczenia o okresie zatrudnienia, w tym o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne, oraz o okresach nieskładkowych
  10. dowodu otrzymania renty, emerytury, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażenia w stanie spoczynku, renty strukturalnej oraz renty socjalnej
  11. zaświadczenia urzędu gminy albo oświadczenia o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych
  12. zaświadczenia albo oświadczenia o kontynuowaniu nauki w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej
  13. decyzji starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego albo oświadczenia o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy
  14. decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o ustaleniu kapitału początkowego
  15. zaświadczenia albo oświadczenia o zobowiązaniu do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników
  16. dowodu opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne rolników
  17. dowodu opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą
  18. zaświadczenia albo oświadczenia o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą
  19. zaświadczenia albo oświadczenia o uzyskaniu dochodu
  20. decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne
  21. oświadczenia o stanie majątkowym

 

W przypadku gdy okoliczności sprawy, mające wpływ na prawo do świadczeń, wymagają potwierdzenia innym oświadczeniem lub dokumentem niż wymienionym w ust. 5b, można domagać się takiego oświadczenia lub dokumentu (art. 107 ust. 5d).

 

Jeżeli ośrodek pomocy społecznej poweźmie wątpliwości co do złożonego oświadczenia może żądać przedłożenia stosownego dokumentu (np. wyciąg z banku) potwierdzające okoliczności wskazane w oświadczeniu.

 

Tak więc ośrodek może żądać od Pani mamy przedstawienia wyciągu bankowego potwierdzającego wysokość dochodu i chwili jego uzyskania. Może też tak być, że brat złoży oświadczenie o swoim dochodzi czy dochodzie swojej rodziny a ośrodek nie będzie żądał dokumentów potwierdzających te zarobki (choć może ich zażądać). 

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że zazwyczaj jednostki pomocy społecznej żądają przedstawienia zaświadczeń o zarobkach.

 

Należy pamiętać, że złożenie oświadczenia może być wystarczające. Oświadczenia w toku postępowania o świadczenia z pomocy społecznej są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Podanie nieprawdy w oświadczeniu wiąże się nie tylko z odpowiedzialnością karną ale także ze zmianą decyzji przyznającej świadczenie i zwrotem nienależnie pobranych świadczeń.

 

Jako, że będzie Pani negocjować jeszcze z ośrodkiem pomocy społecznej odnośnie wysokości Pani odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej to powinna Pani się do tego przygotować w ten sposób, iż przedstawi Pani sytuację swojej rodziny w ten sposób (koszty utrzymania rodziny), iż wykaże Pani, że nie jest Pani w stanie ponosić wyższej odpłatności za pobyt mamy w DPS niż 200 zł miesięcznie.

Oczywiście w toku rozmowy może Pani wspomnieć, że brat ma wysokie zarobki. Taka wiadomość może spowodować, że organ zażąda od brata zaświadczenia o zarobkach, zwłaszcza kiedy Pani informacja będzie stała w sprzeczności z oświadczeniem co do dochodu złożonym przez brata. 

 

Okoliczność, że mama prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe nie ma znaczenia w kwestii ponoszenia odpłatności za jej pobyt w DPS.

 

 

Stan prawny na dzień 14.11.2013 r.





  • Data2013-03-31
  • AutorŁukasz Obrał

Zadaj pytanie prawnikowi

regulamin
Jeśli chcesz dodać więcej załączników wyślij e-mail na kontakt@prawo-porady.pl