Artykuły

Korepetycje - legalizacja niezgłoszonej działalności

Mam pytanie dotyczące zgłoszenia - niewykazanych wcześniej - dochodów z korepetycji.
Od września 2009 udzielam korepetycji. W międzyczasie pracowałam na podstawie umowy-zlecenia, a obecnie pracuję na podstawie umowy o pracę z minimalnym  wynagrodzeniem.
Z powodu niskiego wynagrodzenia za pracę zaczęłam udzielać korepetycji, by być w stanie samodzielnie się utrzymać.
Chciałabym zalegalizować dochód uzyskiwany z korepetycji.  Z tego co wiem, musiałabym w tym celu zarejestrować prowadzenie działalności gospodarczej - jaka forma opodatkowania byłaby najsensowniejsza.
Czy jest szansa, by zakwalifikować udzielanie korepetycji jako działalność wykonywaną osobiście? Jeśli tak, jakich formalności należałoby w tym przypadku dopełnić? W jaki sposób rozliczyć poprzednie lata? Jakiej kary skarbowej mogę się spodziewać?


Marzena

 

 


 

 

Szanowna Pani,

 

Kwestia rozliczania udzielanych korepetycji jest kwestią niejednoznaczną i budzącą wiele wątpliwości. Wynika to z tego, że przepisy prawa nie są dość precyzyjne, co niesie za sobą wiele możliwości interpretacji.


Osoba udzielająca korepetycji może prowadzić w tym zakresie działalność gospodarczą. W pewnych wypadkach udzielanie korepetycji może być rozliczane jako działalność wykonywana osobiście.


Jak wskazuje art. 13 pkt 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010 r. nr 51 poz. 307 ze zm,), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m. in. przychody z osobiście wykonywanej działalności oświatowej.
Z kolei stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–9.

 

Ze względu na to, że ustawodawca nie zdefiniował czym jest działalność wykonywana osobiście nie można jednoznacznie określić czy świadczenie usług w zakresie korepetycji jest w danym przypadku działalnością wykonywaną osobiście czy też już działalnością gospodarczą.

 

Działalność gospodarcza to prawnie określona sytuacja, którą należy oceniać na podstawie konkretnych okoliczności faktycznych rozpoznawanego przypadku, wypełniających lub nie wypełniających znamiona tejże działalności. Uznaniu w określonym stanie faktycznym, iż mamy do czynienia z taką działalnością, nie stoi na przeszkodzie brak formalnego zgłoszenia w organie ewidencyjnym. Bez znaczenia jest także to, czy podatnik spełniający kryteria uznania go za prowadzącego działalność gospodarczą, rzeczywiście tkwi w przekonaniu, że wykonuje taką działalność. Prowadzenie działalności gospodarczej jest bowiem kategorią obiektywną, niezależną od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot, jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z tą działalnością związanych, czy też nie.

 

Osoby udzielające popularnych korepetycji nie zdają sobie sprawy, że wykonywanie takich usług w sposób zorganizowany i ciągły może być uznane za prowadzenie działalności gospodarczej a co za tym idzie może być obarczone obowiązkami o charakterze podatkowym i podlegać odpowiedzialności karnej (prowadzenie działalności bez zgłoszenia do ewidencji jest wykroczeniem).

Za uznaniem udzielania korepetycji w ramach działalności gospodarczej przemawia przede wszystkim zorganizowanie i ciągłość tych usług. Zorganizowanie może polegać na reklamowaniu się, wynajęciu specjalnej sali w celu udzielania korepetycji, czy przystosowanie do udzielania korepetycji własnego mieszkania.

 

Jeżeli nie będzie Pani udzielała korepetycji okazjonalnie, tylko od czasu do czasu, a świadczenie tych usług będzie marginalną częścią Pani działalności zarobkowej to wówczas istnieje szansa na to, że urząd skarbowy nie stwierdzi, że prowadzi Pani działalność gospodarczą. Za uznaniem, iż dana osoba prowadzi działalność gospodarczą, ani świadczy usług osobiście będzie przemawiało również to, że świadczenie usług w zakresie korepetycji będzie miało na celu uzyskanie zarobku. W Pani przypadku przewidywany zarobek z korepetycji może przekroczyć Pani wynagrodzenie za pracę, co również możne być przesłanką uznania, że udzielanie korepetycji będzie działalnością gospodarczą, a nie działalnością wykonywaną osobiście.


Z orzecznictwa sądowego, a także z interpretacji podatkowych można wysnuć wniosek, że wątpliwości odnośnie tego czy usługi edukacyjne wykonywane przez daną osobę są działalnością gospodarczą czy też mamy do czynienia z działalnością wykonywaną osobiście, nie będzie wyłącznie wówczas jeżeli usługi edukacyjne świadczone są okazjonalnie, ich celem nie jest uzyskanie zarobku,
Tu należy wskazać, iż to, że pewnych okresach (np. wakacje) usługi edukacyjne nie będą świadczone nie oznacza, że działalność traci walor działalności ciągłej.

 

Jeżeli rozpocznie Pani wykonywanie korepetycji w ramach działalności wykonywanej osobiście może się zdarzyć, że urząd skarbowy potraktuje tą działalność jako wykonywanie działalności gospodarczej. Myślę, że w przypadku kiedy będzie Pani udzielała korepetycji nie od czasu do czasu, a kilku w każdym tygodniu, będzie Pani się reklamowała (w grę wchodzi również marketing szeptany), a z tytułu korepetycji będzie Pani osiągała zyski (ponad koszty związane z przygotowaniem się do lekcji, które mógłby ponosić uczeń) to najbezpieczniej będzie zarejestrować taką działalność jako działalność gospodarczą.
Wielokrotne powtarzanie czynności przez podatnika w konkretnym celu tj. zarobkowym i na własny rachunek należy uznać za działalność gospodarczą.

 

W Pani sytuacji radziłbym udać się do „swojego” urzędu skarbowego – interpretacje przepisów w zakresie prawa podatkowego są bardzo różne, różne urzędy różnie interpretują daną sytuację. Wynika to z tego, iż przepisy prawa podatkowego zawierają wiele niedookreślonych sformułowań, co niesie pole do stosowania różnej wykładni prawa.

 

Jeżeli będzie Pani prowadziła działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług w zakresie korepetycji to w grę wchodzi opodatkowanie na zasadach ogólnych, ryczałt lub karta podatkowa.
Z tego tytułu, że jest Pani zatrudniona na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem, nie będzie Pani musiała odprowadzać składek na ubezpieczenie społeczne. W takim wypadku będzie na Pani ciążył wyłącznie obowiązek ponoszenia składki na ubezpieczenie zdrowotne.

 

Rozpatrując Pani sprawę należy wziąć pod uwagę, że ma Pani wykształcenie pedagogiczne, jednak nie pracuje Pani jako nauczyciel. Ta okoliczność ma duże znaczenie dla kwestii opodatkowania ryczałtem.

Tylko wykwalifikowani nauczyciele wykonujący działalność gospodarczą w ramach wykonywania wolnego zawodu, są upoważnieni do stosowania opodatkowania ryczałtem.


W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawarto definicję pojęcia „wolny zawód”. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 11 tej ustawy, pod pojęciem wolnego zawodu należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście m.in. przez nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.


Tu pojawia sie pytanie kogo można uznać za nauczyciela. W tej kwestii urzędy skarbowe definiują najczęściej nauczycieli jako osoby posiadającej kwalifikacje pedagogiczne, zawodowo trudniącej się nauczaniem. W Pani przypadku trudno uznać, iż zawodowo trudni się Pani nauczaniem – Pani główne zajęcie nie jest związane z nauczaniem, nie jest też Pani zatrudniona na stanowisku nauczyciela i nie była Pani nigdy zatrudniona na podstawie Karty Nauczyciela.
Moim zdaniem trudno będzie w Pani przypadku uznać, iż jest Pani nauczycielem, a tym samym,  że mogłaby Pani korzystać z opodatkowania ryczałtem z tytułu działalności gospodarczej wykonywanej w ramach wykonywania wolnego zawodu.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny – w warunkach określonych w części XI tabeli. Za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień w części XI załącznika nr 3 do ww. ustawy).


W przypadku udzielania korepetycji z języków obcych nie może ono podlegać opodatkowaniu kartą podatkową, ponieważ w takim przypadku korepetycje zazwyczaj nie polegają głównie na odrabianiu z uczniem zadanym mu w szkole lekcji.
Jeżeli lekcje nie będą polegały na odrabianiu zadanych uczniowi lekcji wówczas nie wchodzi w grę opodatkowanie kartą podatkową.


Moim zdaniem w Pani przypadku w grę wchodzi możliwość opodatkowania działalności gospodarczej na zasadach ogólnych – podatek liniowy 18% oraz według skali podatkowej (18% i 32%).


Jeżeli chodzi o zalegalizowanie prowadzonej wcześniej działalności polegającej na udzielaniu korepetycji to o sposobie opodatkowania decydować będą okoliczności, w których te dochody były uzyskiwane.
W przypadku zgłoszenia w urzędzie skarbowym faktu osiągania dochodów, które nie zostały wykazane w składanych przez Panią deklaracjach podatkowych, należy liczyć się z koniecznością zapłaty zaległego podatku.
Wysokość tego zaległego podatku będzie zależała od dochodu jaki Pani uzyskała i którego Pani nie rozliczyła. Podatek będzie musiał zostać uiszczony wraz z odsetkami ustawowymi.


Jeżeli zostanie wykazane, że prowadziła Pani działalność gospodarczą i nie uiszczała Pani z tego tytułu składek na ubezpieczenie społeczne to prócz ewentualnej odpowiedzialności karnej będzie Pani zobowiązana do zwrotu zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za okres w którym prowadziła Pani niezgłoszoną działalność gospodarczą.
Będzie Pani zatem musiała nie tylko złożyć korekty do deklaracji podatkowych, ale również złożyć zaległe deklaracje ZUS.

 

Oszacowania uzyskanego przez Panią dochodu dokona urząd skarbowy w toku przeprowadzonego postępowania.
Jeżeli zgłosi Pani fakt osiągania niewskazanych dochodów wówczas zostanie wszczęte postępowanie, w wyniku, którego urząd skarbowy ustali osiągnięty przez Panią dochód.
Pani wyjaśnienia będą miały istotne znacznie dla sprawy. Warto wskazać urzędowi skarbowemu ile godzin tygodniowo udzielała Pani korepetycji. Ważnym będzie wskazanie przez Panią, że w miesiącach wakacyjnych czy feryjnych nie udzielała Pani korepetycji.


Jak wskazuje art. 23 § 1 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli:

  1. brak jest ksiąg podatkowych lub innych danych niezbędnych do jej określenia lub
  2. dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania, lub
  3. podatnik naruszył warunki uprawniające do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania

 

Według § 3 art. 23 Ordynacji podatkowej, podstawę opodatkowania określa się w drodze oszacowania, stosując następujące metody:

  1.     porównawczą wewnętrzną - polegającą na porównaniu wysokości obrotów w tym samym przedsiębiorstwie za poprzednie okresy, w których znana jest wysokość obrotu
  2. porównawczą zewnętrzną - polegającą na porównaniu wysokości obrotów w innych przedsiębiorstwach prowadzących działalność o podobnym zakresie i w podobnych warunkach
  3. remanentową - polegającą na porównaniu wartości majątku przedsiębiorstwa na początku i na końcu okresu, z uwzględnieniem wskaźnika szybkości obrotu
  4. produkcyjną - polegającą na ustaleniu zdolności produkcyjnej przedsiębiorstwa
  5. kosztową - polegającą na ustaleniu wysokości obrotu na podstawie wysokości kosztów poniesionych przez przedsiębiorstwo, z uwzględnieniem wskaźnika udziałów tych kosztów w obrocie
  6. udziału dochodu w obrocie - polegającą na ustaleniu wysokości dochodów ze sprzedaży określonych towarów i wykonywania określonych usług, z uwzględnieniem wysokości udziału tej sprzedaży (wykonanych usług) w całym obrocie.

 

Stosownie do § 4 art. 23 Ordynacji podatkowej, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy nie można zastosować metod, o których mowa w § 3, organ podatkowy może w inny sposób oszacować podstawę opodatkowania.
Określenie podstawy opodatkowania w drodze oszacowania powinno zmierzać do określenia jej w wysokości zbliżonej do rzeczywistej podstawy opodatkowania. Organ podatkowy, określając podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, uzasadnia wybór metody oszacowania (art. 23 § 5).


W Pani przypadku trudno wybrać jakąś formę oszacowania. Metoda porównawcza zewnętrza, która mogłaby ewentualnie mieć zastosowanie nie jest dobrą metodą przy szacowaniu dochodu korepetytora. Każdy korepetytor prowadzi swoją działalność w różnych warunkach – jeden udziela 8 h lekcji dziennie, a inny np. 1 h tygodniowo.
Dlatego tak ważne będą w tej sprawie Pani wyjaśnienia. W toku postępowania może Pani również wskazać jakiś świadków – np. uczniów, którzy wskazaliby w jakiej częstotliwości i za jaką cenę korzystali z korepetycji. Można wskazać również inne osoby, które mają wiedzę o udzielanych przez Panią lekcjach.


Im mniej dowodów w sprawie i więcej niewyjaśnionych w jakikolwiek sposób kwestii tym większe ryzyko, że Pani dochód oszacowany przez urząd skarbowy będzie odbiegał od uzyskanego w rzeczywistości. Zwrócić należy uwagę, co podkreślono w orzecznictwie sądowo-administracyjnym, że ustalenie przychodu w drodze oszacowania zawiera już w swej istocie ryzyko, że przychód ten nie będzie dokładnie taki sam jak przychód rzeczywisty. Ryzyko to obciąża jednak podatnika, który z przyczyn od niego zależnych prowadzi ewidencję w sposób nierzetelny, lub – tak jak w tej sprawie - w ogóle tej ewidencji nie prowadzi. Szacunek winien jednak być jak najbardziej zbliżony do stanu rzeczywistego (wyrok NSA z 19 marca 2003 r., sygn. akt SA/BK 318/03, LEX nr 103701).


Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że Pani wyjaśnienia odnośnie tego za jaką cenę, w jakiej ilości udzielała Pani korepetycji, a także odnoszące się do sezonowości ich udzielania, będą podstawą do ustalenia warunków w jakich działalność była prowadzona, a co za tym dalej idzie ustalenia dochodów przez urząd skarbowy.


Jak już wspominałem jeżeli zdecyduje się Pani zgłosić w urzędzie skarbowym dochód nie ujawniony w ewidencji warto wskazać, iż był to dochód z działalności wykonywanej osobiście i wykazywać, że nie prowadziła Pani działalności w sposób zorganizowany. Ewentualne ustalenie dochodu będzie niższe w przypadku ustalenia, że korepetycji udzielała Pani jako działalność wykonywaną osobiście niż jako działalność gospodarczą.


Zgłaszając fakt uzyskiwania dochodów nie wykazanych w deklaracjach podatkowych musi się Pani liczyć z ewentualną odpowiedzialnością karną.


Jak wskazuje art. 54 § 1 Kodeksu karnego-skarbowego, podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.
Według § 2 art. 54 KKS, jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe art. 54 § 3 KKS).


Z kolei art. 56 § 1 KKS mówi, iż podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie, podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.
Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych art. 56 § 2 KKS).
Według § 3 art. 56 KKS, jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia (56 § 4 KKS).


W grę wchodzi również czyn zabroniony z art. 60 § 1 KKS. Stosownie do tego przepisu, kto wbrew obowiązkowi nie prowadzi księgi, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.


Kodeks karny skarbowy przewiduje instytucję czynnego żalu. Jeżeli zawiadomi Pani urząd skarbowy o popełnieniu czynu zabronionego będzie Pani mogła uniknąć kary. Aby nie podlegać karze za przestępstwo skarbowe koniecznym jest również uiszczenie zaległości podatkowych w terminie wyznaczonym przez urząd skarbowy po dokonaniu zgłoszenia popełnienia tego przestępstwa.


Jak wskazuje art. 16 § 1 KKS, nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu.
Przepis § 1 stosuje się tylko wtedy, gdy w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ postępowania przygotowawczego uiszczono w całości wymagalną należność publicznoprawną uszczuploną popełnionym czynem zabronionym. Jeżeli czyn zabroniony nie polega na uszczupleniu tej należności, a orzeczenie przepadku przedmiotów jest obowiązkowe, sprawca powinien złożyć te przedmioty, natomiast w razie niemożności ich złożenia – uiścić ich równowartość pieniężną; nie nakłada się obowiązku uiszczenia ich równowartości pieniężnej, jeżeli przepadek dotyczy przedmiotów określonych w art. 29 pkt 4.


Według art. 16a KKS, nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej ( z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.


Jeżeli zgłosi Pani fakt uzyskiwania dochodów niezgłoszonych do rozliczenia i nie ujawnionych w składanych przez Panią deklaracjach podatkowych to wówczas bardzo możliwe, że uda się Pani uniknąć kary za przestępstwo skarbowe. Jednak musi się Pani liczyć z konieczności zapłaty zaległego podatku i odsetek oraz złożeniem deklaracji podatkowej.


Jeżeli jest Pani zdecydowana złożyć zawiadomienie o nieujawnionych dochodów może Pani taką sytuację wykorzystać do zorientowania się czy w Pani przypadku urząd skarbowy potraktuje udzielanie przez Panią korepetycji jako działalność wykonywaną osobiście czy jako działalność gospodarczą. Składając zawiadomienie może Pani wskazać, iż uzyskała Pani dochody z tytułu działalności wykonywanej osobiście. W toku prowadzonego postępowania urząd skarbowy ustali nie tylko w jakiej wysokości uzyskiwała Pani dochód, ale też to czy źródłem tego dochodu była działalność wykonywana osobiście czy też działalność gospodarcza.


W przypadku ustalenia przez urząd skarbowy, że prowadziła Pani działalność gospodarczą w grę będzie wchodziło wyłącznie opodatkowanie jej na zasadach ogólnych. W przypadku zgłoszenia uzyskiwania dochodów niezadeklarowanych w przeszłości nie ma możliwości rozliczenia ich w formie ryczałtu czy też karty podatkowej.


W przypadku ustalenia, że prowadziła Pani działalność gospodarczą, nawet jeżeli uniknie Pani odpowiedzialności za przestępstwa skarbowe, musi się Pani liczyć z odpowiedzialnością za wykroczenia związane z nieopłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne oraz nielegalnym prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do przepisu art. 98 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, kto, jako płatnik składek albo osoba obowiązana do działania w imieniu płatnika, m. in:

  1. nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w przewidzianym przepisami terminie
  2. nie zgłasza wymaganych ustawą danych lub zgłasza nieprawdziwe dane albo udziela w tych sprawach nieprawdziwych wyjaśnień lub odmawia ich udzielenia
  3. nie dopełnia obowiązku przesyłania deklaracji rozliczeniowych oraz imiennych raportów miesięcznych w przewidzianym terminie,

podlega karze grzywny do 5 000 złotych.


Natomiast według art. 601 § 1 Kodeksu wykroczeń, kto wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.
Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku zgłaszania do ewidencji działalności gospodarczej zmian danych objętych wpisem (art. 601 § 2 KW).


 Myślę, że ze względu na to, że działalność jaką Pani prowadziła nie miała jakiegoś szerokiego zakresu i nie naraziła Pani Skarbu Państwa na szkodę w bardzo wysokim wymiarze to nie powinna się Pani obawiać, że w/w czyny zabronione zostanie Pani ukarana karami w najwyższym wymiarze.

 

Jeżeli chodzi o karę grzywny to w przypadku przestępstw i wykroczeń karno skarbowych zastosowanie będzie miał przepis art. 23 i nast. Kodeksu karnego skarbowego.


Art. 23 § 1 KKS wskazuje, iż wymierzając karę grzywny, sąd określa liczbę stawek oraz wysokość jednej stawki dziennej; jeżeli kodeks nie stanowi inaczej, najniższa liczba stawek wynosi 10, najwyższa - 720,
Wyrokiem nakazowym można wymierzyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających wysokości 200 stawek dziennych, chyba że kodeks przewiduje karę łagodniejszą (art. 23 § 2 KKS).
Ustalając stawkę dzienną, sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe; stawka dzienna nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego wynagrodzenia ani też przekraczać jej czterystukrotności (art. 23 § 3 KKS).


W chwili obecnej 1/30 minimalnego wynagrodzenia to 46,20 zł, a czterystukrotność to 554400 zł.
Tak więc minimalna grzywna to 460,20 zł (10 stawek dziennych po 46,20 zł), a maksymalna to 399168000 zł (720 stawek dziennych po 554400 zł).

 

Grzywnę za wykroczenia określone w kodeksie wykroczeń stosownie do art. 24 § 1 KW wymierza się w wysokości od 20 do 5 000 złotych, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Wymierzając grzywnę, bierze się pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste i rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe (art. 24 § 3 KW).

 

Wielu korepetytorów chcących zalegalizować swoją działalność rozpoczyna działalność gospodarczą nie zgłaszając faktu uzyskiwania dochodów we wcześniejszym okresie. Oczywiście nie namawiam do takiego postępowania, ale należy wskazać, że urzędy skarbowe nie posiadając dowodów na prowadzenie przez daną osobę działalności związanej z wykonywaniem usług korepetycji, często nie są w stanie ustalić, że dana osoba taką działalność prowadziła.

 

 

Stan prawny na dzień 19.06.2012 r.





  • Data2011-11-08
  • AutorŁukasz Obrał

Zadaj pytanie prawnikowi

regulamin
Jeśli chcesz dodać więcej załączników wyślij e-mail na kontakt@prawo-porady.pl